Alerjik Rinit Tedavisi

Alerjik Rinit

Alerjik rinit nefes yoluyla vücudumuza aldığımız maddelere aşırı tepki vermemizden oluşan bir hastalıktır. Mevsimsel geçişlerde ve bahar aylarında sıkça görülmektedir. Hastalığın mevsimsel alerjik rinit ve uzun süreli alerjik rinit olmak üzere iki tipi bulunmaktadır. Mevsimsel alerjik rinit hastalığı genellikle sonbahar ve ilkbahar aylarında görülmektedir. Polen, çim, ölü yapraklar ve bazı bitkilerden kaynaklanmaktadır. Bu tip halk arasında saman nezlesi olarak da bilinir. Uzun süreli alerjik rinit ise yıl boyunca devam edebilmektedir. Hayvan tüyleri, duman, sis, küf, hamamböcekleri, toz ve akarlardan kaynaklı alerjiler olarak geçmektedir.

Hastalığın belirtileri grip semptomlarına benzer. Ancak nezle veya gribe virüs neden olmaktadır. Bu hastalıkta virüs değil bir alerjen sebep olmaktadır. Alerjiye yol açacak maddeleri nefes yoluyla vücudunuza aldıktan sonra bağışıklık sisteminiz harekete geçmektedir. Aslında bu tek yol değildir, örneği sindirim sistemi ve cilt ile de allerjenlere maruz kalabiliriz. Alerjenlere tepki her hastada farklı semptomlara yol açabilir. Kaşıntı, hapşırma, boğaz ağrısı, yorgunluk, göz sulanması, kısmen kayıp tat alma, göz altı halkaları ve burun tıkanıklığına sebep olmaktadır. Belirtiler hafif, orta derecede ve ağır olabilmektedir. Ancak daha ağır ve farklı hastalıklara yol açmaması için uygun yöntemlerle tedavi şarttır. Genellikle ailede alerji öyküsü bulunan kişilerde daha sık rastlanmaktadır. Çocuklarda ve ergenlik dönemindeki bireylerde mevsimsel alerjik rinit daha fazla görülmektedir. Pasif sigara dumanına maruz kalan ve gıda alerjileri bulunan kişilerde risk grubunda sayılabilmektedir. Erkeklerde kadınlara oranla bu hastalığa daha sık rastlanmaktadır.

Alerjik Rinit Tanısı

Bağışıklık sistemiz zararlı olarak sınıfladığı maddelere karşı savunma geliştirmektedir. Bakteri, virüslere ve bir çok antijene karşı reaksiyon göstermekte, bir bakıma savaşmaktadır. Alerjik reaksiyonlar, vücudun tehdit olarak gördüğü maddelere karşı da vücudumuzu korumak için gösterdiği aşırı tepki reaksiyonlarıdır. Bunun sonucunda alerjik rinit hastalığı ortaya çıkmaktadır. Eğer hastalık basit olarak görülüp tedavi edilmezse ciddi sorunları beraberinde getirebilir. Alerjik rinit tanısı için bir uzmandan yardım almanız gerekmektedir. İlk olarak ayrıntılı öykü ve fizik muayene yapılmalıdır. Çevresel faktörleri, aile hastalık geçmişi ve gerek duyulursa cilt testleri önerilmektedir.

Özellikle deri prick testleri bu alanda kullanılmaktadır. Hastalığa sebep olacak alerjenler küçük miktarda cilde uygulanır. Kısa bir süre sonra alerjiniz bulunduğu bölgede şişlik ve kırmızı renk görülecektir. Çocuklarda ve bebeklerde alerjik rinit selam hareketleri görülebilmektedir. Burnunu kıpırdatabilir veya alerjen bölgeyi kaşıyabilmektedir. Ancak bu test tek başına yeterli değildir. Tepki verdiğiniz maddeyi kesinleştirmek için çeşitli kan testi uygulanması gerekebilir. Bununla birlikte allerji testlerinin güvenliği ve etkinliği konusunda ciddi tartışmalar bulunmaktadır.

Alerjik Rinit Hastalığı Önleme

Alerjik rinit hastalığı önleme adı altında bazı yollara başvurabilirsiniz. Klasik tıbbi yaklaşıma göre bu hastalığın tekrarlamamasının en önemli yolu şikayetlerinizi tetikleyen alerjenlerden uzak durmanızdır. Böylece belirtileri kolaylıkla kontrol altına alabileceğiniz düşünülmektedir. Eğer mevsimsel alerjik rinit hastalığınız bulunuyorsa birtakım basit önlemler alabilirsiniz. Örneğin: polenlerin fazla olduğu mevsimlerde iç mekanda kalmalısınız. Otomobilinizde dışarıdan havayı çeken fanlar kullanmamalısınız. Kıyafetlerinizi dışarda kurutmamaya özen göstermelisiniz. Dışarıda kalmak zorunda kaldıktan sonra mutlaka kıyafetlerinizi değiştirmelisiniz. Eve geldiğinizde duş alarak alerjenlerden temizlenmelisiniz. Rahat nefes alabilmek için uzun süre kaldığınız ortamlarda hava filtresi kullanabilirsiniz.

Uzun süreli alerjik rinit hastalığınız bulunuyorsa perde yerine panjur kullanmalısınız. Evde evcil hayvan besliyorsanız yatak odanızdan uzak tutmalısınız. Yastıklarınız ve yataklarınız için toz akarı örtüleri kullanmalısınız. Evinizde ve süpürgenizde filtreler kullanmanız gerekmektedir. Yatak takımları, oyuncaklar ve dekoratif malzemeleri haftada bir kez yıkamanız gerekmektedir. Ev ortamınızı iyileştirerek bu hastalığı kolaylıkla önleyebilirsiniz. Bebek ve çocukluk döneminde evcil hayvanlarla iç içe olan kişilerde alerjik rinit hastalığı gözlenme riski düşüktür.

Alerjik rinit hastalığını önlemek için buraya kadar klasik tıbbi yaklaşımın öğütlerini özetledik. Allerjenden uzak durmak geçici bir çözümdür. Asıl vücudun neden allerjen bir yanıt verdiğini bulup bu durumun düzeltilmesi gerekmektedir.

Alerjik Rinit Tedavisi

Alerjik rinit tedavisi adı altında semptomları azaltmanız mümkündür. Genellikle burun (nazal) kortikosteroidler gibi spreyler ve antihistaminik içeren ilaçlar kullanılmaktadır. Bu ilaçlar alerji belirtileri kontrol edilerek hastaları rahat ettirmektedir, yani sadece semptomatik tedavi yapmaktadır. Sorunun kaynağına müdahale edilmeyen bir tedavi yaklaşımıdır. Fakat kalıcı bir çözüm için bağışıklık sisteminin nerede kafası karışmış bunun bulunup tedavi edilmesi gerekmektedir. Bağırsak mikrobiyotası değerlendirilmeli, yaşam tarzı ve beslenme alışkanlıkları, ağır metal yükü, bozucu alan varlığı ve stres faktörleri gibi onlarca faktörün bulunup değiştirerek kalıcı iyileştirme hedeflenmelidir.

Doç. Dr. Erkan Yula Immunıty Clinic ile Alerjik Rinit Tedavisi

Doç. Dr. Erkan Yula Immunıty Clinic  farklı bakış açısı ile kişiye özel profesyonel tedavi önerileri sunmaktadır. Dr. Yula’ya göre allerjenden uzak durmak akut devrede gerekli olsa da geçici bir çözümdür. Asıl vücudun neden allerjen bir yanıt verdiğini bulup bu durumun düzeltilmesi gerektiğini savunmaktadır. Bu nedenle sıra dışı tanı ve tedavi algoritmaları kullanılmaktadır.

Kişiye özel mikrobiyota tedavisi, tıbbi beslenme, ozon tedavisi, YNSA, akupunktur yöntemi, immüno mezoterapi, aroma terapi, fitoterapi, bozu alan tedavisi ve daha fazlası olmak üzere sizler için profesyonel anlamda ve oldukça geniş yelpazede alternatif tedavi teknikleri uygulanmaktadır.